اسرار روستای فیلبند فاش شد

مجله اینترنتی شازده

اسرار روستای فیلبند فاش شد

۶۴۷ بازديد

 

یک استدلال دیگر نیز این است که وجود نام «جواهردشت» در رودسر نیز خود تائیدی است بر تصادفی نبودن نام «جواهرده» بر این روستا که در رامسر واقع شده است. در سال های اخیر مسجد آدینه بر اثر برخورد آذرخشی به درخت زبان گنجشک دچار حریق شد اما مسجد کنونی تمدن گذشته را گویا است. هر چند مسجد آدینه در سالهای اخیر در اثر برخورد آذرخشی به درخت زبان گنجشک کنار آن طعمه حریق شد، ولی مسجد کنونی گویای تمدن گذشته نیز است. بعد از فاجعه­ی زلزله­ی بم، شاهد این هستیم که نقش بم و نهایتا استان کرمان در مسیر تورهای ورودی و حتی داخلی کم­رنگ شده است. زیباییهای این منطقه از مسیر رسیدن به آن شروع میشود. البته از نظر تاریخی، این منطقه بهخاطر وجود شرایط مناسب جغرافیایی و منابع آب و پوشش گیاهی مناسب، جزو مناطق مناسب برای زندگی به حساب میآمده است. روستای اسفیدان از جمله جاهای دیدنی استان خراسان شمالی است. در نظر داشته باشید برای بازدید از آبشار سیاسرت علاوه بر لباس های مناسب پیاده روی و کفش مخصوص، نیاز به توانایی جسمانی مطلوبی است تا بتوانید از مسیرهای شیب دار و نسبتاً صعب العبور دسترسی به آبشار سیاسرت عبور کنید. روستای فیلبند آمل، در ناحیه شمال شرقی استان مازندران قرار گرفته است و از توابع شهرستان بابل به شمار میآید. اگر در فصل بهار به فیلبند میروید، هم لباس گرم و هملباسهای خنک همراه خود ببرید؛ چون آب و هوای روستا قرار است حسابی شما را غافلگیر کند.

دریاچه القدره کجاست - عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو عبدل شعبانیزمستان گذرانی در بندرعباسشک نکنید که قبل از خورشید بیدار میشوید .صرف صبحانه ای دلچسب لب ساحل با صدای دل انگیز موج که از هر موسیقیی گوش نواز تر است در کنار خانواده همراه با تماشای پرندگانی که پرواز کنان و شنا کنان شما را به تماشای خویش می خوانند . فرماندار سوادکوه در این مراسم نیز غار اسپهبد خورشید را نمادی از تاریخ و تمدن سوادکوه دانست و اظهار کرد: حق نداریم تاریخ سوادکوه را خراب کنیم. وقتی که از تصاویر ماهوارهای به شهرستان جلفا و بخش سیهرود و دهستان نوجهمهر نگاه میکنید، در میان درهای سرسبز، چشمتان به روستایی زیبا میافتد. وقتی که 2 کیلومتر از شهر پاوه بهسمت جنوب حرکت کنید، درست در مناطق کوهستانی، چشمتان به جمال این روستای زیبا روشن میشود. این شخص در همان روستا یعنی روستای ورسک به خاک سپرده شد و اکنون میتوانید از قبر او که در قبرستان روستای ورسک قرار دارد، دیدن کنید. ولی مسئله اساسی این است که شاه تدریجاً شروع به خراب کردن ساختمانی که با زحمت و بمقدار زیاد با همت خود او بنا شده بود پرداخته بود. پل ورسک یکی از جاذبه های توریستی و مهندسی شبکه ریلی کشور است. به جز آبشار آقسو، آبشار گلستان یا آدام چاغران در دل پارک ملی گلستان، آبشار لُوه، آبشار کبودوال و مجموعه آبشارهای شیرآباد از جمله بهترین آبشارهای منطقه هستند که امکان بازدید از آنها وجود دارد.

این منطقه رویایی، شاهکار طبیعت و نگین فیروزه فام کوههای البرز به شمار میرود که از ۳ جهت در محاصره کوه قرار دارد. در این سفر قرار است در میان جنگلهای سرسبز شمال کشور قدم بزنید، به دیدن مرواریدهای پنهان و خفته در میان انبوهی از درختان جنگلی بروید و به تماشای زیباییهای طبیعت شگفتانگیز و رویایی گلستان بنشینید. در واقع بعد از مهاجرت آریاییها به ایران، میان آماردها و آریاییها، جنگی درگرفت که در پی این جنگ، قبیلههای کوچک شکست خوردند و به نوشته برخی دیگر از مورخان «اقوام تپور»، از دیگر اقوام ساکن در مازندران بودند که بعد از پراکنده شدن آماردها در ایران، به مازندران آمدند و سرزمین تپورستان را شکل دادند و جزو طایفههای جنگجو بهشمار میآمدند که همواره در سپاه ایرانیان به عنوان گارد سنطنتی حضور داشتند. کندوان از آذربایجان شرقی، میمند کرمان، سهیلی هرمزگان، قاسم آباد گیلان، کندلوس مازندران، پالنگان کردستان، ابیانه اصفهان و روستای بیشه لرستان جزو روستاهایی هستند که به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این رقابت جهانی شرکت خواهند کرد. با تغییر نام سازمان شکار بانی و نظارت بر صید به سازمان حفاظت محیطزیست در شهریور سال ۱۳۵۰ این پارک تغییر نام داد و منطقهای در شرق آن تحت عنوان منطقه حفاظت شده «قرخود» با مساحت ۳۴ هزار هکتار به آن الحاق شده و منطقه موصوف تحت عنوان پارک ملی آگهی شد. پوشش گیاهی قالب منطقه را درختان نخل تشکیل میدهند؛ پس وقتی که از بالای روستا به دشتهای اطراف نگاه کنید، شاهد مناظری خیرهکننده خواهید بود. دسترسی به دریا در شهر آمل از طریق منطقه محمودآباد امکانپذیر است.

نام استان گلستان هم از روی این منطقه انتخاب شده است. روستای ابیانه از جمله قدیمیترین روستاهای ایران است. یکی از مهمترین مسائل که باید قبل از سفر به فیلبند مد نظر داشته باشید آبوهوای آن منطقه است. اگر اهل ماجراجویی و ایرانگردی باشید، حتماً با منطقه طبس آشنایی دارید. این روستا برای مسافرانی که بهدنبال ماجراجویی بیشتر هستند، جان میدهد. اکثر کسانی که بهدنبال تفریح و خوشگذرانی در مشهد هستند، سری به این روستا میزنند. خب حق داریم، وقتی که نقشه ایران را ببینید، متوجه میشویم که اکثر مساحت سمنان دشتهای کویری است. اکثر خانههای این روستا هنوز کاهگلی هستند. از زیبایی معماری آن که بگذریم، باید بدانید که این روستا تکهای از بهشت گمشده کردستان است. این روستا، یکی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران است که اشتبین نام دارد. اشتبین دارای معماری پلکانی بسیار خاصی است. استان گیلان به نسبت استان مازندارن از مساحت کمتر و تبعا جمعیت کمتری برخوردار است اما این موضوع دلیل بر کمی جاذبه های این منطقه نمی شود. با کمی پیادهروی در میان طبیعت بکر و باطراوات رامیان، در نهایت آبشاری سفیدرنگ و زیبا از میان درختان پیدا میشود. برخی نیز چون این روستا زمانی آکنده از کشتزارهای گندم و جو بوده، نام جواهرده را تغییریافتهٔ «جَوادَهار» به معنی گندمزار میان شکاف دو کوه میدانند.در اوستا جاوا به معنی گندم، و در پهلوی جاو به معنی جو است.دهار نیز به معنی شکاف کوه است. معروفترین کوههای آن عبارتاند از سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس) واژکٰ سه براره رژه(رجه). خب خب، نوبت به یکی از معروفترین روستاهای پلکانی ایران رسید.

در این موزه میتوان تصاویری از مراحل ساخت بندر از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ شمسی را مشاهده کرد. در قسمتهایی از دور از سواحل دریای خزر و دامنههای رشته کوه البرز در ۳تا ۴ نقطه از آن میتوان به جنگلی دست پیدا کنید که انتهای آن به دریا رسیده است. او برای افتتاحیه پل در روز پنجم اردیبهشت ۱۳۱۵ شخصا راهی این منطقه شد؛ آن هم از طریق خط راهآهن و قطاری که به دستور خودش ساخته شده بود. واقعاً صدها سال پیش چطور مصالح را به این منطقه آوردند و آبادانی ایجاد کردند؟ چطور خودمان را به سوباتان برسانیم؟ بام سبز در قسمت بالایی شیطانکوه واقع شده است و بهعلت اینکه به نمای شهر و دیدنیهای لاهیجان آن مانند شیطانکوه، استخر لاهیجان و مزارع چای دامنه کوهستانهای لاهیجان اشراف دارد، آن را بام سبز لاهیجان مینامند.وجود آب و هوای معتدل و پاک و چشماندازهایی زیبا از شهر لاهیجان و طبیعت شمال باعث شده تا مسئولان شهری هم امکانات ویژهای را برای راحتی و رفاه مسافران و گردشگران این منطقه در نظر بگیرند. توجه داشته باشید که در فصل زمستان امکان اتراق در منطقه وجود ندارد، بلکه فقط میتوانید از آبشار دیدن کنید و به محل اقامت بازگردید. سلمانشهر پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ساقیکلایه نام داشت اما به خاطر وجود متلی به نام متل قو به این نام نیز خوانده میشد، و پس از سال ۱۳۶۷ نام این شهر به سلمانشهر تغییر پیدا کرد.

کلی هم خرید کردیم از مراکز خرید ایران تافته و هالیدی و سالیان و زارا و مغازه های مجتمع تحاری قو که خیلی خوب بودن. قبلا دامداران از اوایل بهار به ییلاق میآمدند و اوایل فصل سرما منطقه را ترک میکردند؛ اما حالا در وقت معینی دامها را به چرا در ارتفاعات میبرند و سپس بازمیگردانند. قطعا برای شما هم جالب است بدانید که جنگلهای این منطقه در دسته جنگلهای هیرکانی قرار دارد و قدمت آن به زمان دایناسورها برمیگردد. مازندران بخشی از تپورستان است و شهرهای آمل، ساری، کجور و کلاردشت از مراکز تاریخی طبرستان محسوب میشدند. از آنجایی که هرکجا کوه باشد دره هم وجود دارد، درههای عمیق و زیبایی در قسمتهای مختلف جنگل گلستان جا خوش کردهاند که مهمترین این درهها را میتوان دره قزقلعه، جمشیدآباد، آدنس، آلیدالی، قرغون، آقسو و خشک نام برد. از ورزشهای رایج منطقه نیز، کوهنوردی و صعود به ارتفاعات زیبای جواهرده (قله سماموس)، کشتی محلی گیله مردی و اسب سواری را میتوان نام برد. این منطقه خاطرهی جنگ میرزاکوچک خان با قوای دولتی را در یاد دارد. در برخی روایتها درباره روز افتتاح این پل آمده است که به دستور رضا شاه سرمهندس اتریشی این پل موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار زیر پل قرار بگیرد تا در صورت تخریب پل، اولین شخص کشته شده از این حادثه خود او باشد. پس اگر تاکنون این تفریح مهیج را امتحان نکردهاید، در شهرک توریستی نمک آبرود میتوانید از پیست موتور چهارچرخ و امکانات آن بهرهمند شوید.

دریاچه شورمست در فاصله پنج کیلومتری از شهرک صنعتی شورمست پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر واقع شده است. این روستا از نظر زیبایی هیچ از ماسوله کم ندارد. اصلاً وقتی که صحبت از سبک معماری پلکانی باشد، همه ما ناخودآگاه به یاد جاهای دیدنی ماسوله میافتیم. حال که دستمان گرم شده و درباره کرمانشاه صحبت میکنیم، چه بهتر کمی هم درباره روستای خانقاه بگوییم. امام زاده قاسم: برای رسیدن به این امامزاده باید از کوه های جنوبی فیلبند گذشته تا به قله اندوار برسید برای همین باید کمی هم کوهنوردی بلد باشید. اگر از آن دسته از افرادی هستید که در سفر به مناطق مختلف علاقهمند به زیارت و بازدید از امامزادههای محلی هستید، در سفر به روستا فیلبند میتوانید از بقعه امامزاده قاسم دیدن کنید. به گونهای که دستههای عزاداری از محلات اطراف به سمت زیراب و محل امامزاده روانه میشوند. اگر از تهران به سمت گیلان حرکت میکنید میتوانید در دوراهی رشت-سنگر، وارد خروجی سنگر و بعد وارد جاده فومن شوید. در این بخش از گردشگری نمناک جایی را برای شما پیشنهاد می کنیم که با سفر به آنجا می توانید جذاب ترین لحظه ها و خاطره ها را برای خود و هم سفرتان بسازید این منطقه جایی جز جواهرده نمیباشد حتی در یکی از مناطق رامسر واقع است مکانی که آب و هوای مطبوع و دلچسب آن زبانزد عام و خاص میباشد. طبیعت بی نظیر و مثال زدنی در این روستا حاکم است و با وجود اینکه گردشگران فراوانی به منطقه می آیند ولی همچنان مردمانش سنت های محلی و بومی خود را محفوظ نگه داشتند. روس ها و انگلیسی ها تصور می کردند که آن ها از طریق کشور ما به جاسوسی روسیه می پردازند. اما بیشتر کشاورزان این روستا به کاشت سیب زمینی می پردازند و زمینهای حصارکشی شده در دشت جلوه بیشتری به زیبایی این روستا بخشیده است.

این پارک جنگلی جزء جنگل های هیرکانی غربی و جنگل های میان بند محسوب می شود. در این میان میتوان به دریاچه، آبشار و چشمههای مختلف اشاره کرد. سفر دیلمان تا درفک، یک سفر طبیعت گردی- تاریخی است که درجه سختی آن یک از شش بوده و شما در این سفر 4 وعده اصلی و دو میان وعده مهمان آرندتور خواهید بود. منشا آب باران کوه از دل غارها و چشمه ها تامین می شده است. آب و هوای این جنگل که در ارتفاعات رامسر قرار گرفته است معتدل و خنک می باشد. این روستا جنگل زیبایی دارد که قدمت آن حدود 40 میلیون سال و برابر با قدمت جنگل هیرکانی است. ظرفیت فعلی مخزن هم ۳۶ میلیون مترمکعب است. اشتباه مدیریت سازهای منابع آب بهصورت سریالی تکرار شده و ضربههای کاری مرگآور بر پیکره تمدن ما و زیستبوم کشور ما که در اثر تغییرات زمینشناسی چندین میلیون ساله شکلگرفته است وارد میکند، اما چاره چیست؟ و بعد وارد شهر پلور شوید. نام این شهر از دو جز سو به معنای آب و باتان به معنای محل فرو رفتن تشکیل شده است. مطمئن باشید از رفتن به این جاده و روستای جواهرده لذت خواهید برد. اگر به استان گیلان و شهر لاهیجان سفر کردید این را فراموش نکنید که حتما از بام سبز لاهیجان دیدن کنید و از امکانات تفریحی و مناظر دیدنی آن استفاده کرده و لذت ببرید، تا بتوانید خاطرات خوبی را از این سفر برای خود به یادگار داشته باشید. خب مردمانی که در مناطق کوهستانی زندگی میکنند، برای آنکه بتوانند خانه بسازند، باید از سبک پلکانی استفاده کنند. این سد به منظور تأمین آب کشاورزی، آب شرب و انتقال آب این سد به نیروگاه کلان و سد لتیان، جهت استفاده در نیروگاه های منطقه برای تولید متوسط سالانه ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق-آبی استفاده میشود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.