کارتریج پرینتر چیست؟

مجله اینترنتی شازده

کارتریج پرینتر چیست؟

۳۲۹ بازديد

کارتریج چیست؟ انواع کارتریج چاپ لیزری و جوهرافشان

چه چاپگر در خانه داشته باشید و چه در محل کار از آن استفاده می کنید، نکات مهمی وجود دارد که باید در مورد این دستگاه بدانید. یکی از مهمترین قطعات هر چاپگر کارتریج است. این قطعه قلب تپنده هر چاپگری است و عملکرد صحیح دستگاه ارتباط مستقیمی با سلامت و کیفیت آن دارد. اگر با عملکرد این مواد مصرفی و قطعات قابل جابجایی در چاپگر آشنا نیستید، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله به معرفی انواع کارتریج و نحوه عملکرد آنها می پردازیم و شما را با کارتریج های لیزری و جوهر افشان آشنا می کنیم.

کارتریج چیست و چه کاربردی در چاپگر دارد؟

اگر از یک شخص تصادفی بپرسید که منظور آنها از کارتریج چیست، بیشتر توضیح خواهند داد که جوهر یا ماده مسئول چاپ اسناد در چاپگر است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، وقت آن رسیده است که از شر این باور غلط خلاص شوید و ماهیت واقعی آن را بشناسید.

کارتریج چاپگر

کارتریج به معنای واقعی کلمه یک ظرف استوانه ای است که حاوی جوهر یا ماده دیگری است و برای استفاده در مکانیسم های مختلف در نظر گرفته شده است. این ظرف مورد استفاده در تجهیزات چاپ تنها دارای چنین مفهومی است و حاوی ماده ای است که برای انجام فرآیند چاپ استفاده می شود. البته این مورد برای چاپگرهای مختلف منحصر به فرد است که در قسمت بعدی به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بسته به نوع چاپگری که دارید، کارتریج چاپگر مقادیر مشخصی جوهر یا تونر را ذخیره می کند. در فرآیند چاپ، این مواد از طریق یک نازل یا درام بر روی کاغذ مورد نظر پخش شده و عملیات چاپ انجام می شود. تونر و کارتریج های جوهر مورد استفاده در پرینترهای لیزری و جوهرافشان هر کدام عملکرد خاصی دارند که در زیر به بیان این عملکردها و مزایای آنها می پردازیم.

کارتریج حساس ترین و مهم ترین قسمت این نوع ماشین های اداری است که بسته به نوع چاپگر کارکرد آن متفاوت است. فرض کنید چاپگرها به دو دسته جوهر افشان و لیزری تقسیم می شوند. چاپگرهای جوهرافشان با توزیع جوهر فرآیند چاپ را پیش می برند و چاپگرهای لیزری از تونر و فناوری لیزری برای آوردن اطلاعات به صفحه استفاده می کنند.

کارتریج جوهر در چاپگر جوهر افشان

قبل از اینکه به نحوه عملکرد کارتریج جوهر در چاپگر جوهرافشان بپردازیم، بد نیست ابتدا توضیح مختصری در مورد این نوع چاپگر ارائه دهیم. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست از جوهر برای چاپ استفاده می کنند. این جوهر بدون تماس مستقیم با کاغذ، روی سطح آن پخش می شود و فایل مورد نظر را با کیفیت خوبی روی کاغذ چاپ می کند. جوهر چاپگر جوهر افشان که با استفاده از رنگ یا پیگمنت ساخته می شود، به صورت رنگی یا مشکی در دسترس مصرف کنندگان است.

کارتریج چاپگر جوهر افشان در واقع مخزن ذخیره جوهر مورد استفاده در این نوع چاپگرها است. این مدل شامل یک سر و چند نازل روی سر است که جوهر را روی سند می پاشند. همانطور که در قسمت قبل گفتیم، جوهر مورد استفاده در چاپ جوهر حاوی رنگ یا رنگدانه است. بنابراین کارتریج های جوهر نیز به دو دسته «رنگ» و «رنگ» تقسیم می شوند:

رنگدانه: جوهر این نوع از رنگدانه تشکیل شده است.

رنگ: حاوی محلول رنگی در جوهر نگهداری شده است.

از نظر نحوه پاشش جوهر بر روی سند، آنها بیشتر به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

حرارتی: این نوع دارای یک عنصر حرارتی در کارتریج است که با گرم شدن باعث پاشیدن جوهر بر روی سند می شود.

پیزوالکتریک: در این مدل از کریستال های پیزوالکتریک در نازل های مسئول کنترل پاشش جوهر روی کاغذ استفاده می شود.

قطعات کارتریج برای پرینترهای جوهرافشان

چاپگر جوهر افشان از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

بدن

سر

برای کارتریج جوهر خوب است

پس از آشنایی با کارتریج پرینتر جوهرافشان و نحوه عملکرد آن، نوبت به معرفی مزایای این قطعه می رسد. مهمترین مزیت ها عبارتند از:

قیمت مناسبی دارند و برای مصارف خانگی گزینه های اقتصادی به حساب می آیند.

جوهر چاپ شده روی اسناد برای خشک شدن نیازی به گرما ندارد.

کتابهاشون خیلی خوبه

تونر یا کارتریج لیزری در چاپگر لیزری

با پیشرفت علم و فناوری، دنیای تجارت نیز دستخوش تغییرات شگرفی شده است. یکی از آن تحولات بزرگی که بر فرآیند چاپ در سازمان ها تاثیر زیادی گذاشته است، ورود پرینترهای لیزری به بازار است. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال 1975 وارد بازار شد و با عملکرد و عملکرد بسیار خوب خود توانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پرینترهای لیزری که امروزه در بازار می بینیم نسل پیشرفته پرینترهای لیزری قدیمی هستند و دارای ویژگی های بسیار کاربردی و منحصر به فردی هستند.

تونر چیست؟

ظرفی که مواد مورد نیاز برای چاپ روی پرینترهای لیزری را در خود جای می دهد، کارتریج نیز نامیده می شود. اما این کارتریج که در بین کاربران به نوع لیزری یا تونر معروف است، ماده کاملا متفاوتی را در داخل خود ذخیره می کند. مواد ذخیره شده در آن تونر نام دارد که در واقع ترکیبی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. این پودر فشرده از طریق قطعه ای به نام "درام" به کاغذ منتقل می شود. یعنی تونر موجود در این نوع دارای بار منفی است به همین دلیل به کاغذی که بار مثبت دارد می چسبد و چاپ تمام می شود.

اجزای کارتریج پرینتر لیزری

در زیر قطعات و اجزای اصلی این قطعه در چاپگر لیزری آورده شده است:

طبل

جوهر

تیغه دکتر

آهن ربا

فیوزر تکی

فوم غلتک

تیغه (تیغه تمیز کننده)

درام شاتر

تسمه انتقال

ضایعات تونر

تراشه الکترونیکی


مزایای کارتریج تونر

در زیر برخی از مهم ترین مزایای کارتریج های پرینتر لیزری را که باعث می شود آنها در بازار بسیار مورد توجه قرار گیرند، معرفی می کنیم:

سرعت کلیک بسیار بالا

قابلیت شارژ شدن دارد

راندمان چاپ بالا

عمر کاری طولانی تر از نوع جوهر

البته باید این را نیز در نظر داشته باشید که کارتریج های لیزری و به طور کلی پرینترهای لیزری گران تر از پرینترهای جوهرافشان هستند. به همین دلیل این دستگاه ها بهترین انتخاب برای ادارات و سازمان هایی هستند که به صورت روزانه به حجم بالایی از چاپ نیاز دارند.

کازینو استارتاپ چیست؟

شبیه کارتریج اصلی این شرکت است با این تفاوت که کمتر از پر است و مخزن آن تونر کوچک تری دارد. استارتر معمولاً با خرید چاپگر عرضه می شود و همانطور که از نامش پیداست، سازنده آن را روی چاپگر نصب می کند تا چاپگر روشن شود و از آنجایی که مخزن تونر کاملا پر نشده است، ظرفیت چاپ کمتری دارد، اما می تواند. می توان آن را دوباره پر کرد و با تونر پر کرد و می توان بارها تماس گرفت و استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود یک چاپگر با کارتریج اصلی خریداری کنید و پس از اتمام تونر آن را دوباره پر کنید.

لازم به ذکر است که برخی از فروشندگان کارتریج استارت را از دستگاه های چاپ خارج می کنند و قیمت چاپگر را تا حدودی پایین تر می دانند. خرید پرینتر بدون آن، خرید کارتریج طرح دار یا اصلی را گرانتر می کند که در این صورت چاپگر گرانتر می شود.

چه زمانی باید کارتریج چاپگر را تعویض کنیم؟

در حال حاضر کارتریج های جوهر آبی، مشکی، سفید و قرمز در بازار موجود است و مردم می توانند بنا به نیاز خود آن را خریداری کنند. اما نکته مهم در این زمینه نحوه نگهداری و تعویض به موقع آنهاست. در واقع، حساسیت این عملکرد مهم، مجموعه ای از توصیه ها را در مورد نحوه محافظت از آنها ایجاد کرده است.

برای مثال، ممکن است بارها این پیام را مشاهده کرده باشید که جوهر چاپگر کم است. این پیام به شما می گوید زمان تعویض آن فرا رسیده است. البته توصیه ما این است که اگر دستگاه با خطاها و مشکلات چاپگر زیادی مواجه است، به سراغ تعویض کارتریج بروید. اگر رنگ چاپگر خاموش است، فقط جوهر را دوباره پر کنید و سیستم عامل دستگاه را به روز کنید تا به آنچه می خواهید برسید. در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

روش های نگهداری کارتریج چاپگر

کارتریج ها منبع اصلی تامین رنگ پرینترها هستند و هر گونه مشکل و آسیب می تواند کار چاپگر را متوقف کند. بنابراین، باید به بهترین شکل ممکن از آنها مراقبت شود. در واقع، اگر تخلیه جوهر را مدیریت نکنید، به سرعت خشک می شود و قابل پر نمی شود و هزینه را دو برابر می کند. در زیر برخی از بهترین راه های نگهداری آنها را ارائه می دهیم.

روش اول:

اگر با چاپگرهای جوهرافشان کار می کنید، باید بدانید که جوهر چاپ می شود. بنابراین همیشه کمی جوهر روی سر و داخل سوراخ ها نگه می دارد. و هنگامی که از دستگاه استفاده نمی کنید، آن جوهر خشک می شود و سوراخ های کارتریج را مسدود می کند. بنابراین، برای جلوگیری از چنین مشکلی؛ همیشه آن را با جوهر پر کنید.

روش دیگر:

کارتریج ها را در جای گرم نگهداری نکنید. این باعث می شود که هوای داخل منبسط شود و از آن خارج شود. اگر از مخزن استفاده می کنید، باید بدانید که عملکرد چاپگر باعث می شود مقدار مشخصی جوهر در ناحیه سر جمع شود. بنابراین توصیه می شود برای افزایش کیفیت چاپ، هر ماه یک بار یا هر 100 صفحه چاپ شده، سر را با دستمال مرطوب پاک کنید تا جوهرهای باقی مانده پاک شود.

روش سوم:

هنگامی که کارتریج را در چاپگر قرار می دهید، باید کاملاً متمرکز باشید. زیرا نباید به سوزن داخل چاپگر و تراشه طلایی داخل آن آسیب وارد کند. در صورت برخورد و آسیب، مدارها قطع می شود و ارتباط بین چاپگر و کارتریج قطع می شود.

نکاتی که باید قبل از خرید کارتریج چاپگر بدانید

کارتریج های زیادی در بازار وجود دارد، اما چگونه بهترین محصول را برای چاپگر خود انتخاب می کنید؟ در زیر راهنمای کاملی در این زمینه به شما ارائه می کنیم:

به نوع و مدل چاپگر خود نگاه کنید

چاپگرها بسته به نوع خود کارتریج های خود را دارند (لیزر یا جوهر افشان) و شما باید تجهیزات سازگار را انتخاب کنید. از طرف دیگر، نباید بین مدل های مختلف چاپگر تفاوتی وجود داشته باشد. به طور معمول، هنگام خرید چاپگر، یک دفترچه راهنمای دریافت خواهید کرد که حاوی اطلاعاتی در مورد کارتریج های سازگار با دستگاه شما است. حتی اگر این راهنما را ندارید، نگران نباشید، بازدید از وب سایت سازنده چاپگر می تواند اطلاعات کاملی در مورد آن به شما بدهد.

به رنگ چاپ دقت کنید.

دومین نکته ای که در خرید کارتریج باید به آن توجه کرد رنگ آن است. در مورد پرینترهای لیزری تک رنگ، این انتخاب بسیار ساده است، زیرا چاپگرها از یک کارتریج خاص پشتیبانی می کنند و یک جستجوی کوتاه در اینترنت کافی است تا شما را به مدل های سازگار با چاپگر برساند.

با چاپگرهای لیزری، این موضوع کمی پیچیده تر است. زیرا عوامل مختلفی را باید در نظر گرفت. به عنوان مثال، مهم است که بدانید چه برگه های رنگی را می خواهید چاپ کنید، سپس شماره کارتریج. به عنوان مثال، چاپگرهای HP دارای شماره کارتریج هستند که با حرف A شروع می شود.

روی کیفیت تمرکز کنید

امروزه کارتریج های موجود در بازار از نظر کیفیت، اصل، طرح اصلی و معمولی به سه دسته تقسیم می شوند. خب همونطور که حدس میزنید نوع اصلی ساخت خود سازنده اصلی هست، کارتریج های طرح اصلی (سازگار) از نظر کیفیت به اصل نزدیک هستن ولی سازنده متفاوتی دارن. بنابراین قیمت آنها نیز کمتر است. قیمت پایین مشابه و نزدیک به کیفیت اصلی نیز عاملی برای کسانی است که مایل به خرید کیفیت طرح اصلی هستند. البته توصیه می کنیم برای خرید کارتریج های طرح اصلی به یک شرکت معتبر و معتبر مراجعه کنید تا آسیبی به چاپگر شما وارد نشود.

به برند توجه کنید

امروزه پرینترهای سامسونگ، کانن و اچ پی از محبوب ترین برندهایی هستند که بر این صنعت مسلط هستند و هر کدام کارتریج های مخصوص به خود را برای دستگاه های خود تولید می کنند. البته خرید اصل این برندها بهتر از کیفیت و کارایی نیست. اگر چاپگر شما سامسونگ است، کارتریج برند HP را نخرید. زیرا گاهی اوقات این سازگاری پاسخگوی نیاز کاربران نبود.

چاپگر خود را نگه دارید

در برخی از شرکت ها، چاپگر یکی از مهم ترین ماشین های اداری است که چندین بار در روز استفاده می شود. بنابراین قطعات خود را دست کم نگیرید و زمانی که نیاز به تعویض دارید به دنبال محصولات بهتر باشید. شاید هر چه کیفیت کارتریج استفاده شده در چاپگر بالاتر باشد، عملکرد بهتری داشته باشد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد خرید، تعویض و یا شارژ مجدد کارتریج می توانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما اطلاعات دقیق تری را در اختیار شما قرار خواهند داد.

آخرین تعظیم

مطالب ذکر شده در این مقاله به شما یک ایده کلی در مورد کارتریج های جوهرافشان و پرینترهای لیزری و مزایای هر کدام می دهد. اما اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، حتماً مقالات مرتبط را بررسی کنید یا با همکاران ما تماس بگیرید. برای دریافت کارتریج پرینتر و مشاهده قیمت آن می توانید از طریق لینک زیر به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا مراجعه نمایید.




مطالعه از رفرنس: کارتریج چیست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.